Anna Skuza z prawotuszu.pl - Podsumowanie 2021 roku w branży tatuażu

Na czasie sty 06, 2022

Poprosiliśmy o podsumowanie minionego roku kilka osób związanych z branżą tatuażu. Poznajcie perspektywę Ani Skuzy - prowadzącej blog prawotuszu.pl.

Jaki z Twojej perspektywy był dla branży rok 2021?

Miniony rok w porównaniu do 2020 r. był jak powiew świeżego powietrza. Branża już wiedziała z czym się mierzy, w 2020 r. zakiełkowało sporo nowych pomysłów, które w 2021 r. były konsekwentnie wdrażane w życie. Powróciły imprezy branżowe: Tattoo Konwent i Warsaw Tattoo Convention. Powstały również nowe inicjatywy, o których zapewne niedługo usłyszymy więcej.

Sukces i rozczarowanie roku?

Bardzo mnie cieszyła możliwość osobistego spotkania z wieloma artystami, również podczas konwentów. Jednak kontakt twarzą w twarz to zupełnie coś innego niż online. Większość spraw da się załatwić na odległość, jednak budowanie autentycznych relacji jest dużo łatwiejsze na żywo. Za sukces uważam ogromny wzrost świadomości prawnej w obszarze tattoo. Część branży realnie chce działać legalnie i szuka wiedzy na ten temat, konsultuje się i wdraża dedykowane rozwiązania. Coraz rzadziej słyszę „oj tam, oj tam, po co mi to”. Branża chce się rozwijać i to robi. Aspekt prawny to tylko jeden z filarów tego rozwoju.

Podobały mi się również inicjatywy firm z branży aftercare, które skupiły się na dawaniu tatuatorom realnej wartości w postaci potrzebnej dla nich wiedzy. Enjoy Ink zorganizował dwa seminaria online, jedno „Dermatologia a tatuaż” prowadzone przez specjalistkę w tej dziedzinie, prof.  dr hab. n. med. Irenę Walecką i drugie „Prawo w studiu tatuażu”, które prowadziłam osobiście. Okazało się, ze nawet trzy godziny mojego wykładu to za mało, a pytania zadawane przez uczestników się nie kończyły (śmiech). Było to dla mnie bardzo miłe ponieważ pokazało realne zaangażowanie tatuatorów w sprawy dla nich ważne. Kolejnym wydarzeniem, już stacjonarnym była Konferencja Tatuatorska zorganizowana we Wrocławiu przez Loveink. Prelegenci poruszyli wiele istotnych dla branży tematów, od kompozycji, przez obsługę klienta, promocje w mediach społecznościowych po temat zadbania o własny dobrostan.

Osobiście nie mam większych rozczarowań, wydaje mi się jednak, że jeśli ktoś z branży nie wsiadł jeszcze do pociągu „elastyczność i rozwój” to pozostanie w nieaktualnych już schematach prowadzenia studia np. bez dywersyfikacji źródeł dochodu czy regularnego prowadzenia mediów społecznościowych zakończy się pozostaniem daleko w tyle. Nie da się ukryć, ze branża tattoo jest coraz bardziej komercyjna, a w konsekwencji robi się coraz bardziej konkurencyjna. Jeśli chcemy się utrzymać albo dotrzeć na szczyt to nie wystarczy tylko być.

Jaki według Ciebie może być dla branży rok 2022?

2022 r. z pewnością będzie droższy, a dodatkowo będzie wymagał zwinności i strategii działania. Dzięki Nowemu Ładowi każdy przedsiębiorca realnie zapłaci dodatkowych kilka procent podatku, m.in. dzięki składce zdrowotnej, co do zasady naliczanej od dochodu, ale bez możliwości odliczenia jej w większości od podatku należnego (jak było dotychczas). Tu przedsiębiorcy mają ostatni dzwonek na wybranie optymalnej formy podatkowania dla swojej działalności. Bez nabycia umiejętności liczenia, sumowania i optymalizowania kosztów, a na ich podstawie wycenie swojej usługi może być ciężko.

Dodatkowo po okresie przejściowym w życie wchodzi Rozporządzenie Komisji (UE) 2020/2081 z dnia 14 grudnia 2020 r. zmieniające załącznik XVII w odniesieniu do substancji wchodzących w skład tuszy do tatuażu lub makijażu permanentnego, dalej jako „Rozporządzenie REACH”. Oznacza to, że używanie części tuszy, które nie spełniają norm Rozporządzenia REACH będzie nielegalne (dla Pigment Green 7 i Pigment Blue 15:3 okres przejściowy jest dłuższy i potrwa do 4 stycznia 2023 r.). Producenci tuszy już pracują nad nowymi rozwiązaniami dostosowanymi do Rozporządzenia REACH, niemniej odbije się to na dostępności i cenach pigmentów, a to bezpośrednio na cenach tatuaży. Natomiast tatuowanie „starymi” pigmentami zwiększy m.in. odpowiedzialność tatuatorów i studiów w przypadku wystąpienia u klientów powikłań zdrowotnych.

Dodatkowo dochodzi inflacja, którą również należy uwzględnić w swoim cenniku usług. W rezultacie na podniesienie cen do satysfakcjonującego poziomu będą mogli sobie pozwolić najlepsi (również w sensie najbardziej rozpoznawalni), a pozostali będą pracować za niższą stawkę albo w tzw. „szarej strefie”. Niemniej nie chodzi o to, żeby załamywać się nadchodzącymi zmianami, tylko żeby się do nich przygotować m.in. przez dalszy rozwój osobisty i nabywanie nowych umiejętności.

Tattooartist.pl

TattooArtist.pl to serwis skupiający najlepszych polskich tatuażystów. Podzielony jest na kategorie: tatuaż, wzór, tatuażysta i studio. Znajdziesz tu również wyrafinowane inspiracje i ciekawe treści.

Great! You've successfully subscribed.
Great! Next, complete checkout for full access.
Welcome back! You've successfully signed in.
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.